Ministerului Educației, Culturii și Cercetării

 

Instituția Publică Şcoala Profesională Căuşeni

 

               

Aprobat de Consiliul Profesoral

la ” 26 ” noiembrie 2018

 

               

 

                     

PLAN DE DEZVOLTARE A ȘCOLII

2018-2023

 

 

 

 

 

 

Echipa de elaborare - Instituția Publică Şcoala Profesională Căuşeni:

 

Vitalie Negura – director

Parascovia Ciobanu – director adjunct pentru instruire și producere

Liliana Ciobanu - director adjunct pentru instruire și educație

Sergiu Amariei - șef de secție practică

Ana Cioban președintele comitetului sindical

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Septembrie 2018

 

 

Cuprins

 

     Argument....................................................................................................4

 

1.       Prezentarea școlii...................................................................................5

2.       Misiunea școlii.....................................................................................17

3.       Viziunea școlii.....................................................................................18

4.       Caracteristicele mediului extern..........................................................19

5.       AnalizaSWOT......................................................................................22

6.       Probleme prioritare..............................................................................24

7.       Planul operațional................................................................................25

8.       Evaluarea și monitorizarea realizării Planului de Dezvoltare a Școlii..28

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 ARGUMENT

 

Cunoscând  misiunea fiecăruia în parte şi a şcolii în general, având o viziune clară asupra celor  ce ne dorim să realizăm, ne-am orientat cu toții efortul  spre un scop bine determinat: cel  de a produce  o schimbare. În acest context elaborarea unui  Plan de Dezvoltare a Şcolii a fost imperios  de necesar , astfel  proiectând un traseu în  dezvoltarea instituţională .

 La  elaborarea Planului de Dezvoltare a Şcolii a contribuit echipa managerială, în colaborare cu cadrele didactice, consiliul de elevi, comitetul părintesc, parteneri, agenți economici, deasemenea și formatorii de la Centrul Educațional PRO DIDACTICA.

                 Planul de Dezvoltare  a  IP Şcola Profesională Căuşeni pentru perioada anilor 2018-2023 a fost elaborat  în baza analizei profunde  a factorilor socio-economici, politici, a  resurselor şi mijloacelor existente.

                Analiza   SWOT a permis o evaluare exigentă, ce a facilitat  determinarea problemelor legate   de  activitatea  şcolii și elaborarea planului de acțiuni vizând soluționarea acestora. Demersurile întreprinse vor produce o schimbare,  prin implementarea noilor metode şi tehnologii de predare- învățare – evaluare, pentru a institui  un proces educațional interactiv, centrat pe elev,  pe formarea de competenţe, pe utilizarea la maximum la orele de instruire practică a echipamentului modern din ateliere. Toate acestea vor contribui la pregătirea muncitorilor calificați și competitivi pe piața muncii în  diferite domenii.

În urma implementării Planului de Dezvoltare a Şcolii  vor beneficia  atât elevii şcolii cât şi corpul didactic, care își va îmbunătăți  nivelul profesional, va spori relevanţa studiilor şi va dezvolta competenţele şi abilităţile educabililor  -  obiectiv  de bază al  reformei în învăţământului vocaţional-tehnic.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.       PREZENTAREA ȘCOLII

 

 

DATE GENERALE

 

  Denumirea: Instituția Publică Şcoala Profesională Căuşeni

  Data fondării: 24 noiembrie 1966

  Adresa:  or.Căușeni, str. Unirii, 30

  Tel/fax: 0 (243) 2 59 05; 0 (243) 2 66 31

  E-mail: spcauseni@mail.ru

                sporcauseni@gmail.com

 

 

SCURT ISTORIC

 

     Instituția Publică Şcoala Profesională Căușeni  a fost fondată la 24.11.1966, în satul Zaim, r-ul Căuşeni, cu profil de construcţie. La dată respectivă,  şcoala avea doar  două grupe la specialităţile  Zidar și Tencuitor.

      În 1970  şcoala este transferată în  centrul raional Căuşeni, având:

*       aşezare geografică  avantajoasă;

*       căi de acces din toate localităţile raionului;

*       spaţii pentru săli de clasă şi ateliere;

*       baza materială favorabilă.

 Iniţial, şcoala avea  o singură clădire, pe parcurs însă au fost întreprinse acţiuni întru extinderea construcţiilor existente şi edificarea unor  noi, după cum urmează:

 1970              un cămin – cu o capacitate de  250  de locuri; cantina -  cu o capacitate de  50 locuri;

1972-1973               sală de  sport;

 1973-1974     al doilea cămin–cu o capacitate de  250 de locuri; cantină- cu o capacitate de 150 locuri;

1974-1975                 casă de locuit  pentru lucrătorii şcolii, având  16 apartamente;

1978-1980               sală  de festivităţi, sală pentru dansuri, bibliotecă;

1984-1986                atelier pentru instuirea practică la specialităţile:  Pietrar-zidar, Tencuitor,  Tâmplar;

1990-1991      casă de locuit pentru lucrătorii şcolii, având  18 apartamente;

 2008-2012      repararea  acoperişurilor tuturor edificiilor, îmbunătăţirea aspectului estetic  al instituţiei,

                       în colaborare cu agenţii economici SA”SUPRATEN”,  SA ”SANTEC” şi  cu suporul

                       financiar al Ministerului  Educaţiei;

2013-2018      în scopul îmbunătăţirii bazei tehnico-materiale cu utilaje  performante, ce contribuie la

                        implementarea tehnologiilor moderne în procesul de instruire profesională a elevilor,

                        şcoala a colaborat cu diferiţi agenţi  interni şi externi după cum urmează:

Ø   Experţi ai SES- Sinior Experten Service, Germania, care au  oferit:

*        activităţi   de consultare şi şcolarizare;

*        asistenţă metodică la toate specialităţile;

*        susţinere metodică şi materială la specialitatea Cusătoreasă;

Ø  Fundaţia Internaţională ”Liechtenstein Development  Service (LED), AO”Winrock Moldova –MEEETA II (Activitatea de instruire în domeniul antreprenoriatului și angajării în câmpul muncii, etapa II),  a elaborat:

*         curriculum la disciplina Bazele Anreprenoriatului;

*          set de materiale didactice la disciplina Bazele Anreprenoriatului;

*         formări continue în dezvoltarea competenţelor şi abilităţilor antreprenoriale ale cadrelor didactice;

*          oferirea suportului în elaborarea planurilor de afaceri  la disciplina  Bazele antreprenoriatului.

Ø   Asociaţia Prietenilor a Fundaţiei Eberhard Schock, Baden-Baden, Germania,   Asociaţia Obştească ”Tinerii Meseriaşi Căuşeneni”, a sponsorizat:

*       renovarea şi amenajarea spaţiilor sociale ale şcolii: cantina, căminul;

*        modernizarea atelierelor de  instruire profesională la meseria  Tâmplar universal - Operator la mașinile de prelucrat lemn;

*       călătorii de studiu a cadrelor didactice în Germania, Ucraina, Rusia.

Ø  Organizaţia obştească ”Kreishandwerkerschaft Hersfeld- Rotenburg”, din Germania,  

     Camera de Comerţ şi Industrie a Republicii Moldova, a susţinut  optimizarea 

     formării profesionale în domeniul prelucrării lemnului şi metalelor prin:

*       procurarea echipamentului şi materialelor consumabile necesare la  specialitatea Electrogazosudor-montator- Tăietor cu gaze și Tâmplar universal – Operator la mașini de prelucrat lemn;

*       organizarea cursurilor de  formare continuă pentru  cadrele  didactice din domeniu;

*       organizarea vizitelor  de studiu a cadrelor didactice în Bad Hersfeld, Germania și România;

*       organizarea Concursului Republican Cel mai bun maistru-instructor la  specialitățile Electrogazosudor-montator- Tăietor cu gaze și Tâmplar universal – Operator la mașini  de prelucrat lemn;

Ø   Fundaţia Internaţională ”Liechtenstein Development  Service” (LED), CONSEPT II, care  a contribuit:

*       la consolidarea sistemului de pregătire profesională, prin organizarea de training- uri metodico-didactice;

*        la formarea cadrelor didactice prin organizarea cursurilor de  formare continuă;

*       la  procurarea echipamentului şi materialelor consumabile necesare la  specialitatea Electrogazosudor-montator- Tăietor cu gaze;

*       la  procurarea echipamentului şi materialelor consumabile necesare la  specialitatea Electrician în construcții –Electrician montator rețele de iluminat, datorită suprortului oferit a fost  lansată  noua specialitate - obiectiv  strategic planificat în PDS precedent;

Ø  Compania S.A. SUPRATEN,  substanțial au intervenit în:

*       domeniul promovării reformelor economice;

*       instruiria cadrelor didactice  la  meseria TencuitorPlacator cu plăci;

*        organizarea Concursului Republican Cel mai bun în meserie.

În rezultatu implementării proiectelor menționate în Instituția Publică Școala Profesională Căușeni, au fost renovate și echipate cu utilaj modern atelierele pentru desfășurarea instruirii practice la cel mai înalt nivel.

EVOLUŢIA  ŞCOLII  ÎN PERIOADA ANILOR  1966-2018

Nr

d/o

Anii de activeta te

Denumirea şcolii

 

Specialităţi iniţiale şi noi deschise

Genul de studii

Durata studiilor

1

1966

ÃÏÒÓ-29

s.Zaim

Ø Zidar;

Ø Tencuitor;

Meserii

 

1an

1970

 

ÃÏÒÓ-29

or. Căuşeni

Ø Lăcătuş-tehnician;

Ø Montator în construcţii de beton armat;

Ø Tencuitor- placator faţadar;

Ø Sudor montator în construcţii armate;

Ø Electrosudor, montator în construcţii armate;

Ø Tîmplar- placator;

Ø Electrosudor;

Meserii

 

1-2ani

2

1984

ŞPT-40 -Şcoală Profesională Tehnică

Ø Pietrar-zidar;

Ø Montator de carcase de fier;

Ø Lemnar-tîmplar;

Ø Tencuitor faţador;

Ø Instalator de teracotă;

Ø Finisator;

Ø Electrosudor, fierar;

Ø Zidar tencuitor;

Ø Lemnar – dogar;

Ø Bucătar;

Ø Croitor;

Ø Tîmplar dulgher în construcţie, dogar.

Ø Pietrar-zidar;

Ø Montator la construcţii de oţel şi electrosodor la montarea manuală;

Ø Forjar la forjarea manuală.

Meserii

Studii medii

1-3ani

 

 

1997

 

ŞPP-Şcoală Polivalentă Profesională

or. Căuşeni

 

Treapta I

 

Treapta II

2ani

 

4ani

 

2003

ŞP-Școală Profesională

or. Căuşeni

 

Ø  Tencuitor;

Ø  Electrogazosudor-montator;

Ø  Pietrar-zidar;

Ø  Tîmplar;

Ø  Bucătar

Ø  Cusător;

Ø  Tencuitor.

Studii medii

 

 

 

 

Meserii

3ani

 

 

 

 

 

1an

 

În prezent

Instituția Publică Școala Profesională Căușeni

Cu termen de studii - 3ani:

Ø Electrician în construcţii/ Electrician - montator reţele de iluminat;

Ø Electrogazosudor – montator/Tăitor cu gaze

Ø   Tîmplar universal/Operator la mașinile de prelucrat lemn;

Ø  Tencuitor – Placator cu plăci.    

   Cu termen de studii - 2 ani:

Ø   Pietrar-zidar;

Ø   Bucătar;

Ø   Cusătoreasă (industria confecțiilor)

Cu termen de studii - 1 an:

·       Confecționer cablaje auto  (învățământ dual)                                           

Studii medii

 

 

 

 

 

 

 

Meserii

3ani

 

 

 

 

 

 

 

 

1/2ani

 

      La moment  Instituția Publică Şcoala Profesională Căuşeni este o instituție ce dispune de o bază tehnico-materială bună,  care asigură pregătirea specialiștilor calificați pentru piața muncii, dispune de ateliere echipate cu utilaj performant şi modern. Acest indicator de performanță a fost  realizat datorită implementării  proiectelor naționale și internaționale menționate. Experiența pe care o avem cu privire la colaborarea cu diferiți parteneri interni și externi va  permite instituției realizarea prevederilor politicilor educaționale cu privire la Învățămîntul dual, care este un obiectiv  pentru învățământul profesional tehnic din Republica Moldova.       

     CONTINGENTUL ELEVILOR

      În ultimii 5 ani de activitate a instituției, contingentul de elevi în ȘP Căușeni a fost în creștere, aceasta se datorează mai multor factori, dar  cei mai esențiali sunt îmbunătățirea nivelului de instruire a elevilor şi a condițiilor de trai în cămin.

      Graficul ce urmează denotă  tendința menționată cu privire la sporirea  numărului de elevi  în perioada anilor 2013-2018

 

      

                Analizând aria geografică a contingentului de elevi constatăm, că majoritatea elevilor înmatriculaţi  în şcoală sunt din raionul Căuşeni şi or. Căuşeni, fiind urmat de r-ul Ştefan-Vodă,  şi  doar 3% din alte  localităţi.


    

            În anul  de studii 2017-2018 din numărul total  de 429 de elevi,  213 elevi, ceea ce constituie 56,20%  sunt din  familii  socialmente-vulnerabile, ce  se înscriu la una din categoriile menționate mai jos:

·         Copii rămași fără ocrotirea părintească;

·         Copii semiorfani;

·         Copii ai căror ambii  părinți sunt plecați peste hotare;

·         Copii cu părinți divorțați;

·         Copii proveniți din familii cu 3 și mai mulți copii;

·         Copii cu părinți pensionari sau cu grad de invaliditate,

·         Copii ai căror părinți sunt participanți la acțiunile militare pentru apărarea Independenței R.Moldova; războiul din Afganistan sau lichidarea consecințelor avariei de la Cernobâl.

                               De-a lungul funcționării sale, Școala Profesională Căușeni a realizat Planul de Admitere la toate                            

                 specialitățile, analizând datele se  relevă faptul că cele mai solicitate profesii sunt  Electrician în

                 construcţii/ Electrician - montator reţele de iluminat,  Electrogazosudor – montator/Tăitor cu gaze, Bucătar,  acest

                 indicator   îl denotă concursul anual care se desfășoară în perioada de admitere.

                  Tabela ce urmează indică un alt aspect  al contingentului de elevi – abandonul şcolar la fiecare specialitate în ultimii trei ani de studii.

       

Profesia

2015-2016

2016-2017

2017-2018

 

Nr.de copii

%

abandonului

Nr.de copii

%

abandonului

Nr.de copii

%

abandonului

Electrician în construcţii/ Electrician - montator reţele de iluminat (3 ani)

81

6,17%

79

8,86%

76

5%

Electrogazosudor – montator/Tăitor cu gaze(3 ani)

81

7,40%

72

11,11%

69

8%

Tâmplar universal (3 ani)

67

5,97%

74

14,86%

66

21,21%

Tencuitor (3 ani)

22

4,54%

70

18,57%

43

16,27%

Cusătoreasă (industria confecțiilor)- (3ani)

43

16,27%

63

4,76%

49

2,04%

Bucătar  (3ani)

53

5,66%

28

0%

0

-

Pietrar-zidar

0

0%

28

21,14%

16

36%

Electrosudor la sudare manuală

20

20%

31

12,90%

40

20%

                Analizând situația cu privire la abandon s-a constatat că cele cele mai frecvente motive fiind căsătoria,  plecarea la muncă peste hotarele ţării, înrolarea în Armata Naţională.  

                La sfârşitul studiilor absolvenţii IP Şcolii Profesionale Căuşeni pot obţine calificările II-IV, în baza rezultatelor obţinute la instruirea profesională și a examenelor de calificare.

 

 Acest lucru este reflectat în tabelele  ce urmează:

Electrician în construcţii/ Electrician - montator reţele de iluminat (3 ani)

Nr. d/o

Anul de studii

Absolvenţi

Diapazonul de calificare

Elevi respinşi

II

III

IV

1.

2015-2016

22

1

11

8

2

2.

2016-2017

22

10

5

6

1

3.

2017-2018

28

17

6

5

0

 

Electrogazosudor – montator/Tăitor cu gaze (3 ani)

Nr. d/o

Anul de studii

Absolvenţi

Diapazonul de calificare

Elevi respinşi

II

III

IV

1.

2015-2016

20

4

14

0

2

2.

2016-2017

19

5

12

2

0

3.

2017-2018

20

3

15

2

0

 

Tâmplar universal ( 2-3ani )

Nr. d/o

Anul de studii

Absolvenţi

Diapazonul de calificare

Elevi respinşi

II

III

IV

1.

2015-2016

14

3

5

3

3

2.

2016-2017

20

1

14

4

1

3.

2017-2018

38

10

23

5

0

 

Tencuitor     ( 2-3ani )

Nr. d/o

Anul de studii

Absolvenţi

Diapazonul de calificare

Elevi respinşi

II

III

IV

1.

2015-2016

-

-

-

-

-

2.

2016-2017

35

5

20

9

1

3.

2017-2018

16

1

11

4

0

 

Bucătar ( 3ani )

Nr. d/o

Anul de studii

Absolvenţi

Diapazonul de calificare

 

Elevi respinşi

II

III

IV

1.

2015-2016

23

0

20

2

1

2.

2016-2017

27

0

26

0

0

3.

2017-2018

0

0

0

0

0

 

Cusătoreasă ( 2-3 ani )

Nr. d/o

Anul de studii

Absolvenţi

Diapazonul de calificare

Elevi respinşi

II

III

IV

1.

2015-2016

0

0

0

0

0

2.

2016-2017

22

0

15

6

1

3.

2017-2018

20

2

10

7

1

 

 

 

 

 

Electrosudor la sudare manuală (1-2ani)

Nr. d/o

Anul de studii

Absolvenţi

Diapazonul de calificare

 

Elevi respinşi

II

III

IV

1.

2015-2016

0

0

0

0

0

2.

2016-2017

9

2

7

0

0

3.

2017-2018

16

2

13

1

0

 

Confecționer cablaje auto (1an)

Nr. d/o

Anul de studii

Absolvenţi

Diapazonul de calificare

 

Elevi respinşi

II

III

IV

1.

2015-2016

0

0

0

0

0

2.

2016-2017

0

0

0

0

0

3.

2017-2018

12

4

6

1

1

 

La general, pentru anii 2016-2018, din numărul total de absolvenți - 397 elevi, cu diapazonul de calificare III și IV, au absolvit – 306 elevi, ce constituie 77,07%

Cele mai bune rezultate (categoriile III-IV) se atestă la specialităţile: Cusătoreasă - 90,47%, Tencuitor ( 2-3ani)- 86,27%,  Electosudor la sudare manuală – 84%,  Electrogazosudor-montator/ Tăietor cu gaze (3ani) – 76,27%.

                               În ultimii ani angajarea în câmpul muncii a absolvenților constituie:

·         în cadrul economieei naționale, conform specialității studiate- 32,35%;

·         în alte domenii -  23,52%;

·         plecați peste hotare – 9,41;

·         neangajați -12,35%;

·         serviciul militar -16,47%.

 

 

Activități extrașcolare

     Activitatea extrașcolară  oferă elevilor posibilități reale de descoperire, valorificare și dezvoltare a potențialului creativ în afara orelor de curs, în acest context în instituție se desfășoară:

·         cercuri sportive la:  tenis de masă, judo, volei, fotbal;

·         cerc de dansuri;

·         Concursul Cel mai bun în meserie, Cel mai bun Plan de afaceri, etc.

 

 

 RESURSE UMANE

 

         În şcoală activează un colectiv de muncă în număr de 103 de persone :               

                  -  echipa managerială  -  5;

                  -  cadre didactice         -56;                  

                  -  lucrători auxiliari     -42.

 

        Cadrele didactice includ 23 de profesori şi  33 de maiştri – instructori (fig.1).

                                                                                                    

 

 

                                                                                        

 

                                                                          

Întru îmbunătăţirea calităţii procesului educaţional cadrele didactice participă la diferite cursuri de formare continuă la UTM, IŞE, ProDidactica,  precum şi în cadrul  proiectelor implementate în şcoală,  lucru ce contribuie ulterior la sporirea calificării profesionale.

      Spectrul studiilor de care dispun cadrele didactice este reflectat în fig.2.

fig.2

                  

   

      

     

 

     La etapa actuală,  vârsta medie  a colectivului  constituie circa 46,5 ani, fapt ce reflectă  o experienţă bogată de muncă (fig.3/4)

 

fig.3                                                                               fig.4

 

 

     

 

 

       Din punct de vedere gender, colectivul de muncă se bucură de echitate între sex prin faptul că sunt 50 de femei şi  44 bărbaţi (fig.5).

                                                                                  

 

         fig.5

 

                  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 RESURSE MATERIALE

 

 

   IP Şcoala Profesională Căuşeni  este amplasată pe o suprafaţă de 2,64 hectare,  unde sunt situate:

-    două blocuri de studii cu o capacitate arhitecturală de 400 locuri;

      -    două cămine -  unul cu 170 de locuri, al doilea cu 250 de locuri  care este în reparaţie;

      -    cantina  cu 150 de locuri;

-    sala pentru festivităţi cu 250 de locuri;

-    sala pentru sport cu o suprafaţă de 807,3 m2, în care se pot ocupa simultan la secțiile: lupte, baschet, atletică grea, tenis de masă;

-    terenuri pentru  sport cu o suprafaţă de 825,4 m2;

      -    ateliere la specialităţile:

·           Tencuitor/Placator cu plăci cu 28 locuri;

·           Pietrar-zidar, cu 28 locuri;

·           Tâmplar universal/Operator la mașini de prelucrat lemn, lucrul manual -  14 locuri;

·            Tâmplar universal/Operator la mașini de prelucrat lemn, lucrul mecanizat -  11 locuri;

·           Electrogazosudor-montator/Tăietor cu gaze  cu 25 locuri;

·           Electrician în construcții/Electrician montator rețele de iluminat cu 29 de locuri și un Poligon amenajat conform cerințelor.

·           Bucătar, cu 12 locuri;

·           Cusătoreasă, cu 32 locuri;

·           Confecționer cablaje auto, învățământ dual

·           Laboratoare – 2;

   -  bibliotecă cu un fond de  carte  în număr de 37452 buc., inclusiv:

        -    sala pentru lectură cu 35 de locuri;

        -   punct medical;

        -   cazangerie autonomă (gaze naturale)

        -   parc  auto:

                    -    camioane- 2;

                    -    tractor     - 1

     Baza tehnico-materială nominalizată permite   organizarea şi desfăşurarea orelor teoretice şi practice conform curriculumului, asigură instruirea elevilor într-un singur schimb, cazarea solicitanţilor în cămin cu condiţii decente de trai, încadrarea concomitentă a elevilor în diferite activităţi extracurriculare.

 

 

 

MIJLOACE FINANCIARE

 

 

                IP Şcoala Profesională Căuşeni, activează în baza mijloacelor financiare alocate anual de la  bugetul de Stat, conform numărului de elevi înmatriculaţi, dar şi  a celor extrabugetare.

 

                                                                                                                                            Mii lei

 

 

1

 

 

Alocaţii bugetare pentru şcoală

 

2015

 

2016

 

Analiza (+;-)

 

2017

 

Analiza (+;-)

6767,3

7090,1

322,8

7384,5

+294,4

 

Retribuirea muncii

4514,5

4635,5

+121,0

4675,3

+39,8

 

Burse

1168,5

1289,0

+120,5

1279,4

-9,6

 

Plata mărfurilor şi serviciilor

1084,3

1165,6

+81,3

1429,8

+264,2

2

 

Alocaţii bugetare pentru întreţinerea

căminului

697,7

1153,9

+456,2

879,5

-226,9

 

Retribuirea muncii

258,1

255,4

-2,7

303,8

+48,4

 

Plata mărfurilor şi serviciilor

439,6

898,5

+458,9

623,2

-275,3

3

Încasarea şi utilizarea mijloacelor speciale

185,3

156,4

-28,9

156,4

0

 

Venituri de la practica în producere a elevilor

92,7

-

92,7

-

-

 

Reciclarea cadrelor desfăşurată  de către A.F.M.

41,5

85,0

+43,5

85,0

0

 

Taxa elevilor pentru cămin

51,1

71,4

+20,3

71,4

0

4

Venituri totale

185,3

156,4

-

156,4

-

 

 

            În perioada anilor 2013-2018,  instituţia a  beneficiat de suport financiar  în cadrul proiectelor internaţionale:

Ø  baza tehnico- materială  - 1216,2 mii lei;

Ø  materiale didactice         - 475,6 mii lei.

Cea mai mare parte a investițiilor a fost destinată pentru echiparea și reutelarea atelierelor la meseriile de Tîmplar universal și Electrician- montator rețele de iluminat.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 PARTENERIATE ŞI COLABORĂRI

 

 

 

În prezent IP Școala Profesională Căușeni e în parteneriat cu:

*     Asociația Obștească Educație pentru Dezvoltare (AED), în calitate de implementator și Fundaţia Internaţională ”Liechtenstein Development  Service” (LED), în calitate de finanțator, în faza a III –a  proiectului Consolidarea Sistemului de Educație Profesională Tehnică în Moldova (CONSEPT III), contribuția proiectului constă în dezvoltarea capacităților instituționale ale școlii, dezvoltarea profesională a cadrelor didactice și manageriale.

Pertenerii de implementare în acest scop sunt:

·         Departamentul de Formare Continuă (UTM);

·         Centrul Educațional Pro Didactica;

·         Centrul de Informare privind Drepturile Copilului (CIDDC);

*         Fundaţia ,,Eberhard Schock”, Baden-Baden, Germania,

*       Centrul de formare profesională a  Fundației „ Don Bosco”, în cadrul căreia are loc instruirea practică cu utilajul și consumabilele Fundației la specialitatea Electrosudor la sudare manuală,

*       Agenția de Cooperare Internațională a Germaniei (GIZ), în cadrul proiectului „Promovarea Învățământului Profesional Tehnic Dual pentru o Economie Verde”.

*       Instituția e în parteneriat de colaborare  cu agenți economici în implementarea învățământului dual:

·                la meserea Confecționer cablaje auto, cu întreprinderea  COROPLAST HARNESS TEHNOLOGI SRL din or.Căușeni.

·                 la meseria Cusătoreasă (industria confecțiilor),  cu întreprinderea SRL.CONTEYOR MLD, din or. Căușeni.

 

 

                                                

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II. MISIUNEA

 

 

IP Școala  Profesională Căușeni este de a pregăti muncitori calificați și competitivi pe piața muncii în  diferite domenii, de a forma personalități deschise, capabile să se adapteze la schimbările rapide din societate și să dobândească noi valori.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                         

                                                     

III.VIZIUNEA

 

 

      Spre finele anului 2023 rezultatul scontat al colectivului de muncă al IP Școala Profesională Căușeni este:

q  Parteneriate de colaborare cu diferiți agenți economici din țară și de peste hotarele ei;

q  Desing interior și exterior al instituției și al teritoriului școlii;

q  Căminul nr.2, renovat cu condiții decente de trai.

 

 

    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IV. CARACTERISTICILE MEDIULUI EXTERN

 

 ANALIZA  PESTE

Mediul extern este acel factor care direct sau indirect contribie la procesul propriu – zis de funcţionare a şcolii profesionale, deacea este necesară o permanentă analiză a compartimentelor care formează acest mediu şi anume:

Politic

                Din punct de vedere politic, învăţământul profesional se află într-un continuu proces de reînnoire, impus de schimbările din societate şi de necesitatea racordării la standardele europene. Învăţământul  profesional tehnic secundar în Republica Moldova  este reglementat prin  urmă­toarele documente:

·         Codul Educației al Republicii Moldova (Cod nr.152 din 17.07.2014);

·         Regulamentul – cadru de organizare și funcționare a instituțiilor de învățământ profesional tehnic secundar ( Ordinul Ministerului Educației nr.840 din 21.08.2015);

·         Regulamentul –cadru privind funcționarea căminelor din subordinea instituțiilor de învățământ de stat. ( Hotărârea Guvernului Republicii Moldova nr.74 din 25.01.2007);

·         Regulamentul de organizare și desfășurare a uceniciei. (Ordinul Ministerului Educației nr.1080  din 20.10.2014);

·         Regulamentului cu privire la organizarea programelor de formare profesională tehnică prin învățământ dual (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2018, nr. 27-32, art. 80),

·         Instrucțiune privind consituirea și funcționarea Consiliul Elevilor. (Ordinul Ministerului Educației nr.331  din 30.04.2014, Anexa 1.);

·          Regulamentul de funcţionare a Consiliului Naţional al Elevilor din instituțiile de învățămînt  secundar  profesional și mediu de specialitate. (Ordinul Ministerului Educației nr.331  din 30.04.2014, Anexa 2.);

·         Regulamentul de atestare a cadrelor didactice din învăţământul general, profesional tehnic și din cadrul serviciilor de asistență psihopedagogică. (Ordinul Ministerului Educației, Culturii și Cercetării nr. 62 din 23 ianuarie 2018);

·         Regulamentul de atestare a cadrelor de conducere din învăţămîntul preşcolar, primar, special, comple­mentar, secundar şi mediu de specialitate. (Ordinul Ministerului Educației nr.454 din 31.05.2012);

·         Strategia de dezvoltare a educației pentru anii 2014-2020 Educația -2020. (Hotărârea Guvernului Republicii Moldova nr.944 din 14.11.2014);

·         Strategia de dezvoltare a învățământului vocațional/tehnic pe anii 2013-2020. (Hotărârea Guvernului Republicii Moldova nr.97 din 14.02.2013);

·         Ghidul Managementului Calității în învățământul profesional tehnic. (Ordinul Ministerului Educației nr.1228  din 22.12.2015);

·         Clasificatorul Ocupațiilor din Republica Moldova ( CORM 006-14), (Ordinul Ministerului Muncii, Protecției Sociale și Familiei nr.22 din 03.03.2014);

·         Nomenclatorul domeniilor de formare profesională și al meseriilor/profesiilor, (Hotărârea Guvernului Republicii Moldova nr.425 din 03.07.2015);

·         Metodologia de elaborare a calificărilor profesionale pentru învățământul profesional tehnic secundar. (Ordinul Ministerului Educației nr.990  din 17.09.2014);

 

 

Economic

Din acest punct de vedere se constată la nivel naţional creşterea ratei şomajului pe fondul orientarii tinerilor cu preponderenţă spre licee şi nu spre şcolile profesionale, deşi cererea de locuri de muncă în domeniu depășeşte oferta. Cu toate că legislaţia financiară permite atragerea de surse extrabugetare la nivelul unitaţilor de învăţământ, intresul agenţilor economici în acordarea de sponsorizări sau donaţii pentru şcoli este în continuare scăzut. Situaţia materială precară a multor părinţi este, în unele situaţii, cauza interesului scăzut faţă de şcoală al elevilor. Toţi aceşti factori economici au efecte grave: dezinteres, absenteism ridicat, abandon şcolar. Tocmai de aceea impactul programelor sociale (supliment de hrană, manuale, rechizite gratuite, burse) este mare. Numărul relativ redus de locuri de muncă bine plătite descurajează cetăţenii să se angajeze, aceştia preferând să rămînă inactivi sau să plece la lucru peste hotare. Pe piaţa muncii se atestă un dezechilibru substanţial între cerere şi ofertă, precum şi un deficit de forţă de muncă de calificare înaltă.

Social

Implicarea părinţilor în procesul instructiv-educativ este o problemă secundară, grija principală fiind asigurarea hranei copiilor. Veniturile mici ale familiei, nivelul de trai scăzut şi lipsa abilităţilor de planificare a carierei îi determină pe tineri să-şi facă studiile în şcoli profesionale pentru a avea o bursă, mai puţin pentru a-şi forma competenţe profesionale. Majoritatea elevilor şcolii provin din familii social vulnerabile. Efectele acestor probleme sociale se resimt asupra pregătirii elevilor.   

Pe parcursul ultimelor două decenii, în contextul expansiunii învăţământului universitar, dar şi al declinului demografic, învăţământul secundar profesional şi mediu de specialitate a devenit mai puţin popular. 

          În ceea ce priveşte tinerii, aceştia demonstrează tendinţa de a avea la începutul carierei un salariu competitiv şi, concomitent, responsabilitate redusă pentru calitatea rezultatelor muncii/serviciilor acordate. Situaţia dată generează conflicte între angajatori şi tinerii muncitori, aceştia din urmă fiind predispuşi să caute un loc de muncă mai bine plătit decât să-şi dezvolte competenţe profesionale conform cerinţelor angajatorilor. Migrarea în masă a populaţiei are un impact negativ asupra procesului educaţional din familii: puterea de influenţă a părinţilor s-a diminuat; în lipsa monitorizării şi controlului din partea adulţilor, unii elevi devin vul­nerabili faţă de vicii ca alcoolismul, tabagismul etc.

 

Tehnologic

În secolul al XXI-lea, pentru a face faţă provocărilor erei informaţionale, profesorii trebuie să posede competenţe digitale, ca parte integrantă a competenţelor profesionale și ca stimulent, catalizator pentru dezvoltarea competenţelor digitale ale elevilor, în vederea facilitării angajării acestora în câmpul muncii.  În conformitate cu documentele naţionale şi internaţionale de politici în domeniu, eforturile de formare și perfecționare a competenţelor digitale trebuie orientate nu numai spre alfabetizarea digitală propriu-zisă, sarcină pe care sistemul educaţional din Republica Moldova o realizează în prezent, dar, în special, spre dez­voltarea capacităţilor de inovare în domeniul tehnologiei informaţiei şi a comunicaţiilor.  Pe plan naţional şi mondial se constată un accent pus pe tehnologia informaţiei şi comunicării, dar există 11 calculatoare, clasele având în medie 25-30 elevi, acestea nu pot răspunde întocmai cerinţelor actuale. Salariile mici ale profesorilor nu le permite accesul la internet nici acasă, astfel informaţiile sunt mai greu de accesat. Dezvoltarea permanentă a tehnologiilor digitale, creşterea accesibilităţii la diferite resurse informaţionale oferă noi posibilităţi pentru modernizarea procesului educaţional şi, în acelaşi timp, solicită dezvoltarea la tineri a abilităţilor de selectare şi prelucrare a informaţiilor.                                                                                                                               

          Analiza dezvoltării industriei materialelor de construcţie şi a tehnologiilor utilizate permite reliefarea următoa­relor tendinţe:

          apariţia de noi materiale, cu o compoziţie complexă, solicită o mai bună cunoaştere a caracteristicilor aces­tora, precum şi dezvoltarea abilităţilor de selectare a materialelor necesare în funcţie de aşteptările speci­fice ale clienţilor;

         dezvoltarea utilajului permite reducerea lucrărilor manuale, dar solicită mai multe cunoștințe și atenție;

          dorinţa producătorilor moderni de a realiza produse unice solicită cunoaşterea specificului procesului teh­nologic, îndeplinirea întocmai a instrucţiunilor producătorilor;

          utilizarea în procesul de proiectare şi măsurare a instrumentelor bazate pe tehnologii digitale;

·           dezvoltarea tehnologiilor solicită muncitorilor un grad înalt de atenţie şi acurateţe în realizarea calitativă a lucrărilor.

Ecologic

Pe măsura ce tehnologia se perfecţionează, stilul nostru de viaţă se schimbă. Preocupările în domeniul ecologic, din grija faţă de generaţiile viitoare, au în vedere reducerea poluării, folosirea unor materiale mai eficiente, reciclarea şi refolosirea lor.

Prin activităţile sale, IPŞcoala Profesională  Căuşeni nu afectează negativ mediul înconjurător. Dimpotrivă, în cadrul instituţiei de învăţămînt se realizează educaţia ecologică şi se derulează programe de îngrijire şi amenajare a spaţiilor verzi, a parcului din preajmă, de protejare a mediului ş.a.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V. ANALIZA  SWOT

P U N C T E   T A R I

P U N C T E   S L A B E

*         60%  de cadre didactice cu experiență profesională ( mai mult de 15ani);

*         70% de  cadre didactice deţin grad didactic.

*         cadre didactice ce asigură un proces educațional centrat pe elev;

*          cadre didactice deschise de a participa la diverse  cursuri de formare oferite de  UTM, în cadrul proiectului CONSEPT;  PRODidactica, IȘE și alte instituții.

*         activitate eficientă a catedrelor metodice cu  referire la formarea continuă;

*         experienţă de colaborare cu  parteneri interni  şi externi;

*         ateliere reutilate cu echipament modern şi consumabile, ce asigură un proces educaţional  de calitate;

*         cabinet de informatică ce dispune de  11 computere, cu acces la internet.

*         cadre didactice profesioniste, învingătoare la Concursuri Republicane Cel mai bun maistru-instructor în meserie, la specialitățile de Tîmplar universal și Electrogazosudor – montator;

*         sală de festivități, sală de  sport, reparate și utilate corespunzător;

*         cămin cu condiții decente de trai pentru locatari;

*         punct medical ce asigură condiții conform normelor sanitare

 

*          insuficienţa seturilor de materiale ştiinţifico- metodice şi a manualelor la obiectele de cultură generală şi de specialitate;

*          cabinete,  săli de clasă  în proces de renovare;

*          specialitatea Pietrar-zidar mai puţin solicitată, deoarece necesită efort fizic sporit;

*          căminul doi în proces de renovare;

*          atelierul de Pietrar-zidar în proces de renovare și reutilare;

*          desingul  blocurilor de studii învechit;

 

 

O P O R T U N I T Ă Ţ I

R I S C U R I

*       existenţa unor resurse şi posibilităţi de sponsorizare prin relaţii de parteneriat pentru utilarea atelierilor și laboratoarelor;

*       posibilitatea extinderii parteneriatelor  cu diferiți agenți economici la  nivel național și internațional;

*   existenţa mai multor instituţii şi organizaţii ce  oferă posibilităţi de perfecţionare pentru cadrele  didactice ( UTM, IŞE,  PRO DIDACTICA etc.)

*       participarea în cadrul Proiectului CONSEPT oferă şansa perfecţionării şi modernizării procesului educaţional;

*       parteneriate educaţionale locale,  naţionale, europene, prin programe specifice şi proiecte,  care vor asigura baza tehnico-materială didactică  pentru noile specialităţi;

*       oferta de pregătire profesională a șomerilor de  către Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă .

*    politică instabilă promovată de legislativ,  Ministerul Educaţiei  Culturii și Cercetării şi  administraţia publică locală;

*    situaţia instabilă din ţară reduce numărul de investitori străini şi al proiectelor internaţionale;

*    optimizarea reţelei şcolilor profesionale din  raion şi republică;

*    atractivitatea instruirii în şcolile profesional pentru tineri este mai mică comparativ cu

      studiile liceale şi universitare;

*    politică de remunerare a muncii neadecvată;

*    lipsa  curricula şcolară unică pentru  toate  instituţiile de învăţămînt profesional;

*    migrarea populaţiei ce duce la scăderea numărului de elevi;

*    conştientizarea insuficientă din partea părinţilor,  privind rolul lor de principal partener educaţional al şcolii;

 

 

 

                        

 

 

                              

VI. PROBLEMELE PRIORITARE

 

 

q  Necesitatea extinderii parteneriatelor  cu diferiți agenți economici la  nivel național și internațional, în scopul dezvoltării și asigurării continue a tehnologiilor moderne de instruire profesională și a pregătirii muncitorilor calificați în concordanță cu cerințele pieței muncii.

q  Desingnul interior și exterior al instituției și teritoriul adiacent nu favorizează buna imagine a Instituției Publice Școala Profesională Căușeni.

q  Asigurarea elevilor la doar 50% cu cămin, influențiază negativ activitatea eficientă a procesului educațional.

 

 

VII . PLANUL OPERAŢIONAL

 

 

Pentru soluţionarea prolemelor identificate, vor fi întreprinse următoarele:

Obiectivul srategic1:

Extinderea parteneriatelor cu diferiți agenți economici la nivel național și internațional, în scopul dezvoltării și asigurării continue cu tehnologii moderne procesul de instruire profesională  și  pregătirea muncitorilor calificați în concordanță cu cerințele pieței muncii.

Obiectivele

Activităţi

Perioada de realizare

Indicatorii

O.1  Stabilirea relațiilor de colaborare cu instituțiile de învățământ din țară și de peste hotare în contextul implementării învățământului dual

Seminare, traininguri, ateliere de lucru pentru identificarea necesităților și posibilităților de optimizare și consolidare a colaborării între parteneri duali.

2018 -2023

 

Numărul de seminare, traininguri, ateliere de lucru organizate

Vizită de informare în  or.Bălți, România, Ucraina.

2018 -2023

 

Numărul de instituții vizitate

Încheierea contractelor de colaborare cu noi agenți economici, privind implementarea învățămîntului dual.

2018 -2023

 

Numărul de contracte noi

O.2  Promovarea dialogului cu societatea civilă și mediul de afaceri în stabilirea domeniilor de interes comun.

 

Crearea platformelor de comunicare și cooperare în cadrul sectorului economic: Camera de Comerț și Industrie a RM, Federația Sindicatelor din Construcții și Industria Materialelor de Construcții SINDICONS, CONSEPT/AED, AOFM or.Căușeni, diferiți agenți economici: Fundația DON BOSCO, SRL CONTEYOR, Coroplast Harness Technology SRL, etc.

2018 -2023

 

Activități organizate;

Agende de lucru;

Contracte de cooperare.

Masă rotundă cu diferiți agenți economici din teritoriu  în parteneriat cu Camera de Comerț și Industrie a RM.

2020

Materiale;

Agendele vizitelor

Vizite de studiu și schimb de experiență cu diferite instituții de învățământ din țară și de peste hotare.

 

2018 -2023

Nr. vizitelor;

Agende;

Adeverințe.

            

 

 

 Obiectivul strategic 2:

 

 

Îmbunățățirea desingului interior și exterior al instituției și al teritoriului adiacent  în crearea bunei imagini a IPȘcoala Profesională, Căușeni

  

 

Obiectivele

 

Activităţi

Perioada de realizare

 

Indicatorii

O.1 Efectuarea lucrărilor de renovare a desingului exterior al instituției

 

Reparația capitală a acoperișului blocului administrativ

2018

Proiect de reno­vare elaborat

Facturi

Schimbarea desingului fasadei blocului administrativ și a căminului.

2019

Proiect de reno­vare elaborat

 

Reparația capitală a fasadei blocului de studii

2020-2023

Proiect de reno­vare elaborat

O.2  Efectuarea lucrărilor de renovare a desingului interior al instituției

 

 

Repararea capitală a sălilor de clasă:

·       Cabinetul de istorie

·       Cabinetul de bazele antreprenoriatului;

·       Sala de lectură

2018-2019

Conform normelor

Reparație capitală în sala de clasă și în atelier  la meseria Pietrari -zidari

2019

Conform normelor

Amenajarea poligonului pentru meseria Pietra-zidar

2019-2020

Conform normelor

O.3  Amenajarea teritoriului adiacent  școlii și îmbunătiățirea desingului. 

Instalarea pavajului pe teritiriul școlii

2019-2023

Suprafața  în m2.

Plantarea arborilor decorativi, sădirea florilor, amenajarea gazoanelor

2019

Nr. de arbori plantați;

 

 

               

 

    

 

 

Obiectivul srategic 3:

Renovarea căminului nr.2 cu condiții decente de trai pentru locatari, în scopul asigurării unui proces educațional eficient.

 

 

Obiectivele

 

Activităţi

Perioada de realizare

 

Indicatorii

 

O.1 Efectuarea reparației capitale a căminului nr.2 pe parcursul anilor 2019-2023.

Lucrări de tencuire a odăilor de al căminului 2.

 

 

2019-2021

Nr. de odăi tencuite;

Suprafața  în m2.

Schimbarea ferestrelor, ușilor al  căminului 2.

2020-2021

 

Numărul de ferestre și uși instalate noi.

Reparația sistemului de încălzire, apeduct și canalizare

2020-2022

Conform normelor

 

O.2  Înzestrarea căminului cu mobilierul necesar .

Amenajarea spațiilor de uz comun (bucătărie, baie, WC)

2021-2022

Conform normelor

Aprovizionarea cu mobilier necesar a căminului 2.

2022-2023

Conform normelor

  

 

            

  

VIII.  EVALUAREA ŞI MONITORIZAREA REALIZĂRII PDŞ-ului

 

 

                 Echipa managerială, Consiliul de Administrație al IP Şcoala Profesională Căuşeni,  vor monitoriza în permanenţă realizarea Planului de Dezvoltare  a Şcolii,  în vederea reactualizării continue a acestuia şi întocmirii  planului de activitate pentru anii ulteriori de studii.

       Implementarea  Planului de Dezvoltare a Şcolii va fi realizat de întregul personal al  şcolii. Procesul de monitorizare şi evaluare  va fi asigurat prin:

·         şedințe de lucru lunare penrtu informare, feed-back, actualizare;

·          includerea  de acţiuni specifice în planurile de activitate ale Consiliului de Administraţie, ale   Consiliului  Profesoral, ale catedrelor metodice;

·         prezentarea de rapoarte semestriale în cadrul Consiliului de Administraţie şi al  Consiliului Profesoral;

·         revizuirea periodică a Planului de Dezvoltare  a Şcolii şi operarea de modificări;

·         informarea factorilor interesaţi ( managerii, personalul, partenerii, etc.) asupra rezultatelor  implementării Planului de Dezvoltare  a Şcolii;

·         conştientizarea greşelilor şi evitarea acestora în realizarea  ulterioară a  Planului de Dezvoltare  a  Şcolii.

                 La finele fiecărui an de studii se va efectua o evaluare a implementării Planului de Dezvoltare  a Şcolii  și procesul  va fi asigurat prin:

·         aplicarea unor instrumente de evaluare ce vor include indicatori de performanţă;

·         compararea rezultatelor obţinute la diferite etape de realizare a planului cu rezultatele aşteptate;

·         aprobarea deciziilor vizavi de calitatea acţiunilor realizate şi actualizarea, după caz, a planului de implementare.