Ministerului
Educației, Culturii și Cercetării
Instituția
Publică Şcoala Profesională Căuşeni
Aprobat de Consiliul
Profesoral
la ” 26 ” noiembrie
2018
PLAN DE DEZVOLTARE
A ȘCOLII 2018-2023
Echipa de elaborare - Instituția Publică
Şcoala Profesională Căuşeni:
Vitalie Negura – director
Parascovia Ciobanu – director adjunct pentru
instruire și producere
Liliana Ciobanu - director adjunct pentru
instruire și educație
Sergiu Amariei - șef de secție
practică
Ana Cioban președintele comitetului sindical
Septembrie 2018
Cuprins
Argument....................................................................................................4
1.
Prezentarea
școlii...................................................................................5
2.
Misiunea
școlii.....................................................................................17
3.
Viziunea
școlii.....................................................................................18
4.
Caracteristicele
mediului extern..........................................................19
5.
AnalizaSWOT......................................................................................22
6.
Probleme
prioritare..............................................................................24
7.
Planul
operațional................................................................................25
8.
Evaluarea
și monitorizarea realizării Planului de Dezvoltare a Școlii..28
ARGUMENT
Cunoscând misiunea fiecăruia în parte
şi a şcolii în general, având o viziune clară asupra
celor ce ne dorim să realizăm,
ne-am orientat cu toții efortul
spre un scop bine determinat: cel
de a produce o schimbare. În
acest context elaborarea unui Plan de
Dezvoltare a Şcolii a fost imperios
de necesar , astfel
proiectând un traseu în dezvoltarea instituţională .
La
elaborarea Planului de Dezvoltare a Şcolii a contribuit echipa
managerială, în colaborare cu cadrele didactice, consiliul de elevi,
comitetul părintesc, parteneri, agenți economici, deasemenea și
formatorii de la Centrul Educațional PRO
DIDACTICA.
Planul de Dezvoltare a IP
Şcola Profesională Căuşeni pentru perioada
anilor 2018-2023 a fost elaborat
în baza analizei profunde a
factorilor socio-economici, politici, a
resurselor şi mijloacelor existente.
Analiza SWOT a permis o evaluare exigentă, ce a
facilitat determinarea problemelor
legate de activitatea
şcolii și elaborarea planului de acțiuni vizând
soluționarea acestora. Demersurile întreprinse vor produce o
schimbare, prin implementarea noilor
metode şi tehnologii de predare- învățare – evaluare,
pentru a institui un proces educațional
interactiv, centrat pe elev, pe formarea
de competenţe, pe utilizarea la maximum la orele de instruire
practică a echipamentului modern din ateliere. Toate acestea vor contribui
la pregătirea muncitorilor calificați și competitivi pe piața
muncii în diferite domenii.
În urma
implementării Planului de Dezvoltare a Şcolii vor beneficia
atât elevii şcolii cât şi corpul didactic, care
își va îmbunătăți nivelul profesional, va spori relevanţa
studiilor şi va dezvolta competenţele şi abilităţile
educabililor - obiectiv
de bază al reformei în
învăţământului vocaţional-tehnic.
1.
PREZENTAREA ȘCOLII
DATE GENERALE
Denumirea:
Instituția Publică Şcoala Profesională Căuşeni
Data
fondării: 24 noiembrie 1966
Adresa: or.Căușeni,
str. Unirii, 30
Tel/fax:
0 (243) 2 59 05; 0 (243) 2 66 31
E-mail: spcauseni@mail.ru
SCURT ISTORIC
Instituția Publică Şcoala
Profesională Căușeni a fost fondată la 24.11.1966, în
satul Zaim, r-ul Căuşeni, cu profil de construcţie. La dată
respectivă, şcoala avea doar două grupe la
specialităţile Zidar și Tencuitor.
În 1970 şcoala este transferată
în centrul raional
Căuşeni, având:
aşezare geografică avantajoasă;
căi de acces din toate localităţile
raionului;
spaţii pentru săli de clasă şi
ateliere;
baza materială favorabilă.
Iniţial, şcoala avea o singură clădire, pe parcurs
însă au fost întreprinse acţiuni întru extinderea
construcţiilor existente şi edificarea unor noi, după cum urmează:
1970 un cămin – cu o capacitate
de 250
de locuri; cantina
- cu o capacitate de 50 locuri;
1972-1973
sală de
sport;
1973-1974 al doilea cămin–cu o capacitate
de 250 de locuri; cantină- cu o
capacitate de 150 locuri;
1974-1975
casă de locuit pentru
lucrătorii şcolii, având
16 apartamente;
1978-1980
sală de
festivităţi, sală pentru dansuri, bibliotecă;
1984-1986
atelier pentru instuirea
practică la specialităţile: Pietrar-zidar, Tencuitor, Tâmplar;
1990-1991 casă de locuit pentru
lucrătorii şcolii, având
18 apartamente;
2008-2012 repararea
acoperişurilor tuturor edificiilor,
îmbunătăţirea aspectului estetic al instituţiei,
în colaborare cu agenţii economici SA”SUPRATEN”, SA ”SANTEC” şi cu suporul
financiar al Ministerului
Educaţiei;
2013-2018
în scopul îmbunătăţirii bazei
tehnico-materiale cu utilaje
performante, ce contribuie la
implementarea tehnologiilor moderne în procesul de instruire
profesională a elevilor,
şcoala a colaborat cu diferiţi agenţi interni şi externi după cum
urmează:
Ø
Experţi ai
SES- Sinior Experten Service,
activităţi de consultare şi şcolarizare;
asistenţă metodică la toate
specialităţile;
susţinere
metodică şi materială la specialitatea Cusătoreasă;
Ø
Fundaţia Internaţională ”Liechtenstein Development Service (LED), AO”Winrock Moldova –MEEETA II
(Activitatea de instruire în domeniul antreprenoriatului și
angajării în câmpul muncii, etapa II), a elaborat:
curriculum la disciplina Bazele Anreprenoriatului;
set de materiale
didactice la disciplina Bazele
Anreprenoriatului;
formări continue în dezvoltarea
competenţelor şi abilităţilor antreprenoriale ale cadrelor
didactice;
oferirea
suportului în elaborarea planurilor de afaceri la disciplina
Bazele antreprenoriatului.
Ø
Asociaţia
Prietenilor a Fundaţiei Eberhard Schock,
renovarea şi amenajarea spaţiilor sociale ale
şcolii: cantina, căminul;
modernizarea
atelierelor de instruire
profesională la meseria Tâmplar universal - Operator la mașinile de prelucrat lemn;
călătorii de studiu a cadrelor didactice
în Germania, Ucraina, Rusia.
Ø Organizaţia
obştească ”Kreishandwerkerschaft Hersfeld- Rotenburg”, din
Camera de Comerţ
şi Industrie a Republicii Moldova, a susţinut optimizarea
formării profesionale în
domeniul prelucrării lemnului şi metalelor prin:
procurarea echipamentului
şi materialelor consumabile necesare la
specialitatea
Electrogazosudor-montator- Tăietor cu gaze și Tâmplar universal – Operator la mașini de prelucrat lemn;
organizarea cursurilor de
formare continuă pentru
cadrele didactice din domeniu;
organizarea vizitelor
de studiu a cadrelor didactice în Bad Hersfeld, Germania și
România;
organizarea Concursului Republican Cel mai bun maistru-instructor la
specialitățile
Electrogazosudor-montator- Tăietor cu gaze și Tâmplar universal – Operator la mașini de prelucrat lemn;
Ø
Fundaţia
Internaţională ”Liechtenstein Development Service” (LED), CONSEPT II, care a contribuit:
la consolidarea sistemului de pregătire
profesională, prin organizarea de training- uri metodico-didactice;
la formarea
cadrelor didactice prin organizarea cursurilor de formare continuă;
la procurarea echipamentului
şi materialelor consumabile necesare la
specialitatea
Electrogazosudor-montator- Tăietor cu gaze;
la procurarea
echipamentului şi materialelor consumabile necesare la specialitatea Electrician
în construcții –Electrician montator rețele de iluminat, datorită suprortului
oferit a fost lansată noua specialitate - obiectiv strategic planificat în PDS precedent;
Ø
Compania S.A. SUPRATEN, substanțial au
intervenit în:
domeniul promovării reformelor economice;
instruiria cadrelor didactice la meseria
Tencuitor –Placator cu plăci;
organizarea
Concursului Republican Cel mai bun
în meserie.
În rezultatu
implementării proiectelor menționate în Instituția
Publică Școala Profesională Căușeni, au fost renovate și
echipate cu utilaj modern atelierele pentru desfășurarea instruirii
practice la cel mai înalt nivel.
EVOLUŢIA ŞCOLII
ÎN PERIOADA ANILOR
1966-2018
Nr d/o |
Anii de activeta te |
Denumirea şcolii |
Specialităţi iniţiale şi noi
deschise |
Genul de studii |
Durata studiilor |
1 |
1966 |
ÃÏÒÓ-29 s.Zaim |
Ø Zidar; Ø Tencuitor; |
Meserii |
1an |
1970 |
ÃÏÒÓ-29 or.
Căuşeni |
Ø Lăcătuş-tehnician; Ø Montator în
construcţii de beton armat; Ø Tencuitor- placator
faţadar; Ø Sudor montator în
construcţii armate; Ø Electrosudor,
montator în construcţii armate; Ø Tîmplar-
placator; Ø Electrosudor; |
Meserii |
1-2ani |
|
2 |
1984 |
ŞPT-40
-Şcoală Profesională Tehnică |
Ø Pietrar-zidar; Ø Montator de carcase de
fier; Ø Lemnar-tîmplar; Ø Tencuitor faţador;
Ø Instalator de
teracotă; Ø Finisator; Ø Electrosudor, fierar; Ø Zidar tencuitor; Ø Lemnar – dogar; Ø Bucătar; Ø Croitor; Ø Tîmplar
dulgher în construcţie, dogar. Ø Pietrar-zidar; Ø Montator la
construcţii de oţel şi electrosodor la montarea manuală; Ø Forjar la
forjarea manuală. |
Meserii Studii medii |
1-3ani |
|
1997 |
ŞPP-Şcoală
Polivalentă Profesională or.
Căuşeni |
|
Treapta I Treapta II |
2ani 4ani |
|
2003 |
ŞP-Școală
Profesională or.
Căuşeni |
Ø
Tencuitor; Ø
Electrogazosudor-montator; Ø
Pietrar-zidar; Ø
Tîmplar; Ø
Bucătar Ø
Cusător; Ø
Tencuitor. |
Studii medii Meserii |
3ani 1an |
|
În
prezent |
Instituția
Publică Școala Profesională Căușeni |
Cu termen de studii - 3ani: Ø Electrician în
construcţii/ Electrician - montator reţele de iluminat; Ø Electrogazosudor –
montator/Tăitor cu gaze Ø Tîmplar universal/Operator la mașinile de
prelucrat lemn; Ø Tencuitor – Placator cu plăci. Cu termen de studii - 2 ani: Ø
Pietrar-zidar; Ø
Bucătar; Ø
Cusătoreasă (industria confecțiilor) Cu termen de studii - 1 an: · Confecționer
cablaje auto (învățământ
dual) |
Studii medii Meserii |
3ani 1/2ani |
La moment
Instituția Publică Şcoala Profesională
Căuşeni este o instituție ce dispune de o bază
tehnico-materială bună, care
asigură pregătirea specialiștilor calificați pentru piața
muncii, dispune de ateliere echipate cu utilaj performant şi
modern. Acest indicator de performanță a fost realizat datorită
implementării proiectelor naționale
și internaționale menționate. Experiența pe care o avem cu
privire la colaborarea cu diferiți parteneri interni și externi
va permite instituției realizarea
prevederilor politicilor educaționale cu privire la Învățămîntul
dual, care este un obiectiv pentru
învățământul profesional tehnic din Republica
Moldova.
CONTINGENTUL
ELEVILOR
În ultimii 5 ani de activitate a
instituției, contingentul de elevi în ȘP Căușeni a
fost în creștere, aceasta se datorează mai multor factori,
dar cei mai esențiali sunt
îmbunătățirea nivelului de instruire
a elevilor şi a condițiilor de trai în cămin.
Graficul ce urmează denotă tendința menționată cu privire
la sporirea numărului de elevi în perioada anilor 2013-2018
Analizând
aria geografică a contingentului de elevi constatăm, că
majoritatea elevilor înmatriculaţi
în şcoală sunt din raionul Căuşeni şi or.
Căuşeni, fiind urmat de r-ul Ştefan-Vodă, şi
doar 3% din alte
localităţi.
În anul de studii 2017-2018 din numărul
total de 429 de elevi, 213 elevi, ceea ce constituie 56,20% sunt din
familii socialmente-vulnerabile,
ce se înscriu la una din
categoriile menționate mai jos:
·
Copii
rămași fără ocrotirea părintească;
·
Copii
semiorfani;
·
Copii
ai căror ambii părinți
sunt plecați peste hotare;
·
Copii
cu părinți divorțați;
·
Copii
proveniți din familii cu 3 și mai mulți copii;
·
Copii
cu părinți pensionari sau cu grad de invaliditate,
·
Copii
ai căror părinți sunt participanți la acțiunile
militare pentru apărarea Independenței R.Moldova; războiul din
Afganistan sau lichidarea consecințelor avariei de la Cernobâl.
De-a
lungul funcționării sale, Școala Profesională Căușeni
a realizat Planul de Admitere la toate
specialitățile,
analizând datele se relevă
faptul că cele mai solicitate profesii sunt Electrician în
construcţii/ Electrician
- montator reţele de iluminat, Electrogazosudor – montator/Tăitor cu gaze, Bucătar, acest
indicator îl
denotă concursul anual care se desfășoară în perioada
de admitere.
Tabela ce urmează indică un alt aspect al contingentului de elevi – abandonul
şcolar la fiecare specialitate în ultimii trei ani de studii.
Profesia |
2015-2016 |
2016-2017 |
2017-2018 |
|||
|
Nr.de copii |
% abandonului |
Nr.de copii |
% abandonului |
Nr.de copii |
% abandonului |
Electrician
în construcţii/ Electrician - montator reţele de iluminat (3
ani) |
81 |
6,17% |
79 |
8,86% |
76 |
5% |
Electrogazosudor
– montator/Tăitor cu gaze(3 ani) |
81 |
7,40% |
72 |
11,11% |
69 |
8% |
Tâmplar
universal (3 ani) |
67 |
5,97% |
74 |
14,86% |
66 |
21,21% |
Tencuitor
(3 ani) |
22 |
4,54% |
70 |
18,57% |
43 |
16,27% |
Cusătoreasă
(industria confecțiilor)- (3ani) |
43 |
16,27% |
63 |
4,76% |
49 |
2,04% |
Bucătar (3ani) |
53 |
5,66% |
28 |
0% |
0 |
- |
Pietrar-zidar |
0 |
0% |
28 |
21,14% |
16 |
36% |
Electrosudor
la sudare manuală |
20 |
20% |
31 |
12,90% |
40 |
20% |
Analizând
situația cu privire la abandon s-a constatat că cele cele mai
frecvente motive fiind căsătoria,
plecarea la muncă peste hotarele ţării, înrolarea
în Armata Naţională.
La
sfârşitul studiilor absolvenţii IP Şcolii Profesionale
Căuşeni pot obţine calificările II-IV, în baza
rezultatelor obţinute la instruirea profesională și a examenelor
de calificare.
Acest lucru este reflectat în
tabelele ce urmează:
Electrician
în construcţii/ Electrician - montator reţele de iluminat (3
ani) |
||||||
Nr. d/o |
Anul de studii |
Absolvenţi |
Diapazonul de calificare |
Elevi respinşi |
||
II |
III |
IV |
||||
1. |
2015-2016 |
22 |
1 |
11 |
8 |
2 |
2. |
2016-2017 |
22 |
10 |
5 |
6 |
1 |
3. |
2017-2018 |
28 |
17 |
6 |
5 |
0 |
Electrogazosudor
– montator/Tăitor cu gaze (3 ani) |
||||||
Nr. d/o |
Anul de studii |
Absolvenţi |
Diapazonul de calificare |
Elevi respinşi |
||
II |
III |
IV |
||||
1. |
2015-2016 |
20 |
4 |
14 |
0 |
2 |
2. |
2016-2017 |
19 |
5 |
12 |
2 |
0 |
3. |
2017-2018 |
20 |
3 |
15 |
2 |
0 |
Tâmplar
universal ( 2-3ani ) |
||||||
Nr. d/o |
Anul de studii |
Absolvenţi |
Diapazonul de calificare |
Elevi respinşi |
||
II |
III |
IV |
||||
1. |
2015-2016 |
14 |
3 |
5 |
3 |
3 |
2. |
2016-2017 |
20 |
1 |
14 |
4 |
1 |
3. |
2017-2018 |
38 |
10 |
23 |
5 |
0 |
Tencuitor ( 2-3ani ) |
||||||
Nr. d/o |
Anul de studii |
Absolvenţi |
Diapazonul de calificare |
Elevi respinşi |
||
II |
III |
IV |
||||
1. |
2015-2016 |
- |
- |
- |
- |
- |
2. |
2016-2017 |
35 |
5 |
20 |
9 |
1 |
3. |
2017-2018 |
16 |
1 |
11 |
4 |
0 |
Bucătar
( 3ani ) |
||||||
Nr. d/o |
Anul de studii |
Absolvenţi |
Diapazonul de calificare |
Elevi respinşi |
||
II |
III |
IV |
||||
1. |
2015-2016 |
23 |
0 |
20 |
2 |
1 |
2. |
2016-2017 |
27 |
0 |
26 |
0 |
0 |
3. |
2017-2018 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Cusătoreasă
( 2-3 ani ) |
||||||
Nr. d/o |
Anul de studii |
Absolvenţi |
Diapazonul de calificare |
Elevi respinşi |
||
II |
III |
IV |
||||
1. |
2015-2016 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2. |
2016-2017 |
22 |
0 |
15 |
6 |
1 |
3. |
2017-2018 |
20 |
2 |
10 |
7 |
1 |
Electrosudor
la sudare manuală (1-2ani) |
||||||
Nr. d/o |
Anul de studii |
Absolvenţi |
Diapazonul de calificare |
Elevi respinşi |
||
II |
III |
IV |
||||
1. |
2015-2016 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2. |
2016-2017 |
9 |
2 |
7 |
0 |
0 |
3. |
2017-2018 |
16 |
2 |
13 |
1 |
0 |
Confecționer
cablaje auto (1an) |
||||||
Nr. d/o |
Anul de studii |
Absolvenţi |
Diapazonul de calificare |
Elevi respinşi |
||
II |
III |
IV |
||||
1. |
2015-2016 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2. |
2016-2017 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
3. |
2017-2018 |
12 |
4 |
6 |
1 |
1 |
La
general, pentru anii 2016-2018, din numărul total de absolvenți - 397
elevi, cu diapazonul de calificare III și IV, au absolvit – 306 elevi, ce
constituie 77,07%
Cele mai
bune rezultate (categoriile III-IV) se atestă la specialităţile:
Cusătoreasă - 90,47%, Tencuitor ( 2-3ani)- 86,27%, Electosudor
la sudare manuală – 84%, Electrogazosudor-montator/ Tăietor cu
gaze (3ani) – 76,27%.
În
ultimii ani angajarea în câmpul muncii a absolvenților
constituie:
·
în cadrul economieei naționale, conform
specialității studiate- 32,35%;
·
în alte domenii -
23,52%;
·
plecați peste hotare – 9,41;
·
neangajați -12,35%;
·
serviciul militar -16,47%.
Activități
extrașcolare
Activitatea
extrașcolară oferă
elevilor posibilități reale de descoperire, valorificare și
dezvoltare a potențialului creativ în afara orelor de curs, în
acest context în instituție se desfășoară:
·
cercuri
sportive la: tenis de masă, judo,
volei, fotbal;
·
cerc
de dansuri;
·
Concursul
Cel mai bun în meserie, Cel mai bun Plan de afaceri, etc.
RESURSE UMANE
În şcoală activează un
colectiv de muncă în număr de 103 de persone :
-
echipa managerială - 5;
- cadre didactice -56;
- lucrători auxiliari -42.
Cadrele didactice includ 23 de
profesori şi 33 de maiştri –
instructori (fig.1).
Întru
îmbunătăţirea calităţii procesului
educaţional cadrele didactice participă la diferite cursuri de
formare continuă la UTM, IŞE, ProDidactica, precum şi în cadrul proiectelor implementate în
şcoală, lucru ce contribuie
ulterior la sporirea calificării profesionale.
Spectrul studiilor de care dispun
cadrele didactice este reflectat în fig.2.
fig.2
La etapa actuală, vârsta
medie a colectivului constituie circa 46,5 ani, fapt ce
reflectă o experienţă
bogată de muncă (fig.3/4)
fig.3 fig.4
Din punct de vedere gender, colectivul
de muncă se bucură de echitate între sex prin faptul că
sunt 50 de femei şi 44
bărbaţi (fig.5).
fig.5
RESURSE MATERIALE
IP Şcoala Profesională
Căuşeni este amplasată pe
o suprafaţă de
- două
blocuri de studii cu o capacitate arhitecturală de 400 locuri;
- două cămine -
unul cu 170 de locuri, al doilea cu 250 de locuri care este în reparaţie;
- cantina
cu 150 de locuri;
- sala pentru
festivităţi cu 250 de locuri;
- sala pentru
sport cu o suprafaţă de
- terenuri
pentru sport cu o suprafaţă de
- ateliere la specialităţile:
·
Tencuitor/Placator cu
plăci cu 28 locuri;
·
Pietrar-zidar, cu 28 locuri;
·
Tâmplar
universal/Operator la mașini de prelucrat lemn, lucrul manual - 14 locuri;
·
Tâmplar universal/Operator la mașini
de prelucrat lemn, lucrul mecanizat - 11 locuri;
·
Electrogazosudor-montator/Tăietor
cu gaze cu 25 locuri;
·
Electrician în
construcții/Electrician montator rețele de iluminat cu 29 de locuri și
un Poligon amenajat conform cerințelor.
·
Bucătar, cu 12 locuri;
·
Cusătoreasă, cu 32 locuri;
·
Confecționer cablaje
auto, învățământ
dual
·
Laboratoare – 2;
-
bibliotecă cu un fond de
carte în număr de
37452 buc., inclusiv:
- sala pentru lectură cu 35 de locuri;
- punct medical;
- cazangerie autonomă (gaze naturale)
- parc
auto:
- camioane- 2;
- tractor - 1
Baza tehnico-materială
nominalizată permite organizarea
şi desfăşurarea orelor teoretice şi practice conform
curriculumului, asigură instruirea elevilor într-un singur schimb,
cazarea solicitanţilor în cămin cu condiţii decente de
trai, încadrarea concomitentă a elevilor în diferite
activităţi extracurriculare.
MIJLOACE FINANCIARE
IP
Şcoala Profesională Căuşeni, activează în baza
mijloacelor financiare alocate anual de la
bugetul de Stat, conform numărului de elevi
înmatriculaţi, dar şi a
celor extrabugetare.
Mii lei
1 |
Alocaţii
bugetare pentru şcoală |
2015 |
2016 |
Analiza
(+;-) |
2017 |
Analiza
(+;-) |
6767,3 |
7090,1 |
322,8 |
7384,5 |
+294,4 |
||
|
Retribuirea muncii |
4514,5 |
4635,5 |
+121,0 |
4675,3 |
+39,8 |
|
Burse |
1168,5 |
1289,0 |
+120,5 |
1279,4 |
-9,6 |
|
Plata mărfurilor şi
serviciilor |
1084,3 |
1165,6 |
+81,3 |
1429,8 |
+264,2 |
2 |
Alocaţii
bugetare pentru întreţinerea căminului |
697,7 |
1153,9 |
+456,2 |
879,5 |
-226,9 |
|
Retribuirea muncii |
258,1 |
255,4 |
-2,7 |
303,8 |
+48,4 |
|
Plata mărfurilor şi
serviciilor |
439,6 |
898,5 |
+458,9 |
623,2 |
-275,3 |
3 |
Încasarea
şi utilizarea mijloacelor speciale |
185,3 |
156,4 |
-28,9 |
156,4 |
0 |
|
Venituri de la practica
în producere a elevilor |
92,7 |
- |
92,7 |
- |
- |
|
Reciclarea cadrelor
desfăşurată de
către A.F.M. |
41,5 |
85,0 |
+43,5 |
85,0 |
0 |
|
Taxa elevilor pentru cămin |
51,1 |
71,4 |
+20,3 |
71,4 |
0 |
4 |
Venituri
totale |
185,3 |
156,4 |
- |
156,4 |
- |
În perioada anilor
2013-2018, instituţia a beneficiat de suport financiar în cadrul proiectelor
internaţionale:
Ø
baza
tehnico- materială - 1216,2 mii
lei;
Ø
materiale didactice - 475,6 mii lei.
Cea mai
mare parte a investițiilor a fost destinată pentru echiparea și
reutelarea atelierelor la meseriile de Tîmplar
universal și Electrician-
montator rețele de iluminat.
PARTENERIATE ŞI
COLABORĂRI
În
prezent IP Școala Profesională Căușeni e în
parteneriat cu:
Asociația Obștească Educație
pentru Dezvoltare (AED), în calitate de implementator și
Fundaţia Internaţională ”Liechtenstein Development Service” (LED), în calitate de finanțator,
în faza a III –a proiectului Consolidarea
Sistemului de Educație Profesională Tehnică în Moldova
(CONSEPT III), contribuția proiectului constă în dezvoltarea
capacităților instituționale ale școlii, dezvoltarea
profesională a cadrelor didactice și manageriale.
Pertenerii de implementare în acest scop sunt:
·
Departamentul
de Formare Continuă (UTM);
·
Centrul
Educațional Pro Didactica;
·
Centrul
de Informare privind Drepturile Copilului (CIDDC);
Fundaţia ,,Eberhard Schock”,
Baden-Baden, Germania,
Centrul de
formare profesională a Fundației
„ Don Bosco”, în cadrul
căreia are loc instruirea practică cu utilajul și consumabilele
Fundației la specialitatea Electrosudor
la sudare manuală,
Agenția
de Cooperare Internațională a Germaniei (GIZ), în cadrul
proiectului „Promovarea Învățământului Profesional
Tehnic Dual pentru o Economie Verde”.
Instituția
e în parteneriat de colaborare cu
agenți economici în implementarea învățământului
dual:
·
la meserea Confecționer cablaje auto, cu întreprinderea COROPLAST HARNESS TEHNOLOGI SRL din
or.Căușeni.
·
la meseria Cusătoreasă
(industria confecțiilor), cu
întreprinderea SRL.CONTEYOR
MLD, din or. Căușeni.
II. MISIUNEA
IP Școala
Profesională Căușeni este de a
pregăti muncitori calificați și competitivi pe piața muncii
în diferite domenii, de a forma
personalități deschise, capabile să se adapteze la
schimbările rapide din societate și să dobândească
noi valori.
III.VIZIUNEA
Spre finele anului 2023
rezultatul scontat al colectivului de muncă al IP Școala
Profesională Căușeni este:
q Parteneriate
de colaborare cu diferiți agenți economici din țară și
de peste hotarele ei;
q Desing
interior și exterior al instituției și al teritoriului școlii;
q Căminul
nr.2, renovat cu condiții decente de trai.
IV.
CARACTERISTICILE MEDIULUI EXTERN
ANALIZA
PESTE
Mediul extern
este acel factor care direct sau indirect contribie la procesul propriu – zis
de funcţionare a şcolii profesionale, deacea este necesară o
permanentă analiză a compartimentelor care formează acest mediu
şi anume:
Politic
Din punct de vedere politic,
învăţământul profesional se află într-un
continuu proces de reînnoire, impus de schimbările din societate
şi de necesitatea racordării la standardele europene. Învăţământul profesional tehnic secundar în
Republica Moldova este reglementat
prin următoarele documente:
·
Codul
Educației al Republicii Moldova (Cod nr.152 din 17.07.2014);
·
Regulamentul
– cadru de organizare și funcționare a instituțiilor de
învățământ profesional tehnic secundar ( Ordinul
Ministerului Educației nr.840 din 21.08.2015);
·
Regulamentul
–cadru privind funcționarea căminelor din subordinea instituțiilor
de învățământ de stat. ( Hotărârea
Guvernului Republicii Moldova nr.74 din 25.01.2007);
·
Regulamentul
de organizare și desfășurare a uceniciei. (Ordinul Ministerului
Educației nr.1080 din 20.10.2014);
·
Regulamentului
cu privire la organizarea programelor de formare profesională tehnică
prin învățământ dual (Monitorul Oficial al
Republicii Moldova, 2018, nr. 27-32, art. 80),
·
Instrucțiune
privind consituirea și funcționarea Consiliul Elevilor. (Ordinul
Ministerului Educației nr.331 din
30.04.2014, Anexa 1.);
·
Regulamentul de funcţionare a Consiliului
Naţional al Elevilor din instituțiile de învățămînt secundar
profesional și mediu de specialitate. (Ordinul Ministerului Educației nr.331 din 30.04.2014, Anexa 2.);
·
Regulamentul
de atestare a cadrelor didactice din învăţământul
general, profesional tehnic și din cadrul serviciilor de asistență
psihopedagogică. (Ordinul Ministerului Educației, Culturii și
Cercetării nr. 62 din 23 ianuarie 2018);
·
Regulamentul de atestare a cadrelor de conducere din
învăţămîntul preşcolar, primar, special, complementar,
secundar şi mediu de specialitate. (Ordinul Ministerului Educației nr.454 din 31.05.2012);
·
Strategia de dezvoltare a educației pentru anii
2014-2020 Educația -2020. (Hotărârea Guvernului Republicii Moldova nr.944
din 14.11.2014);
·
Strategia de dezvoltare a învățământului
vocațional/tehnic pe anii 2013-2020. (Hotărârea Guvernului Republicii Moldova nr.97
din 14.02.2013);
·
Ghidul
Managementului Calității în învățământul
profesional tehnic. (Ordinul Ministerului Educației nr.1228 din 22.12.2015);
·
Clasificatorul
Ocupațiilor din Republica Moldova ( CORM 006-14), (Ordinul Ministerului
Muncii, Protecției Sociale și Familiei nr.22 din 03.03.2014);
·
Nomenclatorul
domeniilor de formare profesională și al meseriilor/profesiilor, (Hotărârea Guvernului Republicii Moldova nr.425
din 03.07.2015);
·
Metodologia
de elaborare a calificărilor profesionale pentru învățământul
profesional tehnic secundar. (Ordinul Ministerului Educației nr.990 din 17.09.2014);
Economic
Din acest punct de vedere se constată la
nivel naţional creşterea ratei şomajului pe fondul orientarii
tinerilor cu preponderenţă spre licee şi nu spre şcolile
profesionale, deşi cererea de locuri de muncă în domeniu depășeşte
oferta. Cu toate că legislaţia financiară permite atragerea de
surse extrabugetare la nivelul unitaţilor de
învăţământ, intresul agenţilor economici
în acordarea de sponsorizări sau donaţii pentru şcoli este
în continuare scăzut. Situaţia materială precară a
multor părinţi este, în unele situaţii, cauza interesului
scăzut faţă de şcoală al elevilor. Toţi
aceşti factori economici au efecte grave: dezinteres, absenteism ridicat,
abandon şcolar. Tocmai de aceea impactul programelor sociale (supliment de
hrană, manuale, rechizite gratuite, burse) este mare. Numărul
relativ redus de locuri de muncă bine plătite descurajează
cetăţenii să se angajeze, aceştia preferând să
rămînă inactivi sau să plece la lucru peste hotare. Pe
piaţa muncii se atestă un dezechilibru substanţial între
cerere şi ofertă, precum şi un deficit de forţă de
muncă de calificare înaltă.
Social
Implicarea părinţilor în procesul
instructiv-educativ este o problemă secundară, grija principală
fiind asigurarea hranei copiilor. Veniturile mici
ale familiei, nivelul de trai scăzut şi lipsa abilităţilor
de planificare a carierei îi determină pe tineri să-şi
facă studiile în şcoli profesionale pentru a avea o bursă,
mai puţin pentru a-şi forma competenţe profesionale.
Majoritatea elevilor şcolii provin din familii social
vulnerabile. Efectele acestor probleme sociale se resimt asupra pregătirii
elevilor.
Pe parcursul ultimelor două
decenii, în contextul expansiunii
învăţământului universitar, dar şi al
declinului demografic, învăţământul secundar
profesional şi mediu de specialitate a devenit mai puţin
popular.
În ceea ce priveşte tinerii, aceştia demonstrează
tendinţa de a avea la începutul carierei un salariu competitiv
şi, concomitent, responsabilitate redusă pentru calitatea
rezultatelor muncii/serviciilor acordate. Situaţia dată generează
conflicte între angajatori şi tinerii muncitori, aceştia din
urmă fiind predispuşi să caute un loc de muncă mai bine
plătit decât să-şi dezvolte competenţe profesionale
conform cerinţelor angajatorilor. Migrarea în masă a
populaţiei are un impact negativ asupra procesului educaţional din
familii: puterea de influenţă a părinţilor s-a diminuat;
în lipsa monitorizării şi controlului din partea
adulţilor, unii elevi devin vulnerabili faţă de vicii ca
alcoolismul, tabagismul etc.
Tehnologic
În secolul al XXI-lea, pentru a face
faţă provocărilor erei informaţionale, profesorii trebuie
să posede competenţe digitale, ca parte integrantă a
competenţelor profesionale și ca stimulent, catalizator pentru
dezvoltarea competenţelor digitale ale elevilor, în vederea
facilitării angajării acestora în câmpul muncii. În conformitate cu documentele
naţionale şi internaţionale de politici în domeniu,
eforturile de formare și perfecționare a competenţelor digitale
trebuie orientate nu numai spre alfabetizarea digitală propriu-zisă,
sarcină pe care sistemul educaţional din Republica Moldova o
realizează în prezent, dar, în special, spre dezvoltarea
capacităţilor de inovare în domeniul tehnologiei
informaţiei şi a comunicaţiilor.
Pe plan naţional şi mondial se constată
un accent pus pe tehnologia informaţiei şi comunicării, dar
există 11 calculatoare, clasele având în medie 25-30 elevi,
acestea nu pot răspunde întocmai cerinţelor actuale. Salariile
mici ale profesorilor nu le permite accesul la internet nici acasă, astfel
informaţiile sunt mai greu de accesat. Dezvoltarea permanentă a tehnologiilor digitale, creşterea
accesibilităţii la diferite resurse informaţionale oferă
noi posibilităţi pentru modernizarea procesului educaţional
şi, în acelaşi timp, solicită dezvoltarea la tineri a
abilităţilor de selectare şi prelucrare a
informaţiilor.
Analiza dezvoltării industriei materialelor de construcţie
şi a tehnologiilor utilizate permite reliefarea următoarelor
tendinţe:
•
apariţia de
noi materiale, cu o compoziţie complexă, solicită o mai
bună cunoaştere a caracteristicilor acestora, precum şi
dezvoltarea abilităţilor de selectare a materialelor necesare
în funcţie de aşteptările specifice ale clienţilor;
•
dezvoltarea
utilajului permite reducerea lucrărilor manuale, dar solicită mai
multe cunoștințe și atenție;
•
dorinţa
producătorilor moderni de a realiza produse unice solicită
cunoaşterea specificului procesului tehnologic, îndeplinirea
întocmai a instrucţiunilor producătorilor;
•
utilizarea
în procesul de proiectare şi măsurare a instrumentelor bazate
pe tehnologii digitale;
·
dezvoltarea
tehnologiilor solicită muncitorilor un grad înalt de atenţie
şi acurateţe în realizarea calitativă a lucrărilor.
Ecologic
Pe măsura ce tehnologia se perfecţionează, stilul nostru
de viaţă se schimbă. Preocupările în domeniul
ecologic, din grija faţă de generaţiile viitoare, au în
vedere reducerea poluării, folosirea unor materiale mai eficiente,
reciclarea şi refolosirea lor.
Prin activităţile sale, IPŞcoala
Profesională Căuşeni nu
afectează negativ mediul înconjurător. Dimpotrivă,
în cadrul instituţiei de învăţămînt se
realizează educaţia ecologică şi se derulează programe
de îngrijire şi amenajare a spaţiilor verzi, a parcului din
preajmă, de protejare a mediului ş.a.
V. ANALIZA SWOT
P U N C T
E T A R I |
P U N C T E S L A B E |
|
|
O P O R T U N I T Ă Ţ I |
R I S C U R I |
|
studiile liceale şi universitare;
|
VI. PROBLEMELE PRIORITARE
q Necesitatea
extinderii parteneriatelor cu diferiți
agenți economici la nivel național
și internațional, în scopul
dezvoltării și asigurării continue a tehnologiilor moderne de
instruire profesională și a pregătirii muncitorilor calificați
în concordanță cu cerințele pieței muncii.
q Desingnul
interior și exterior al instituției și teritoriul adiacent nu
favorizează buna imagine a Instituției Publice Școala Profesională
Căușeni.
q Asigurarea
elevilor la doar 50% cu cămin, influențiază negativ activitatea
eficientă a procesului educațional.
VII . PLANUL
OPERAŢIONAL
Pentru soluţionarea prolemelor identificate,
vor fi întreprinse următoarele:
Obiectivul
srategic1:
Extinderea
parteneriatelor cu diferiți agenți economici la nivel național și
internațional, în scopul dezvoltării și asigurării
continue cu tehnologii moderne procesul de instruire profesională și
pregătirea muncitorilor calificați în concordanță
cu cerințele pieței muncii.
Obiectivele |
Activităţi |
Perioada de realizare |
Indicatorii |
O.1 Stabilirea relațiilor de colaborare cu
instituțiile de învățământ din țară
și de peste hotare în contextul implementării învățământului
dual |
Seminare, traininguri, ateliere de
lucru pentru identificarea necesităților și posibilităților
de optimizare și consolidare a colaborării între parteneri
duali. |
2018 -2023 |
Numărul de seminare, traininguri,
ateliere de lucru organizate |
Vizită de informare în or.Bălți, România, Ucraina. |
2018 -2023 |
Numărul de instituții
vizitate |
|
Încheierea contractelor de
colaborare cu noi agenți economici, privind implementarea
învățămîntului dual. |
2018 -2023 |
Numărul de contracte noi |
|
O.2 Promovarea dialogului cu societatea
civilă și mediul de afaceri în stabilirea domeniilor de interes
comun. |
Crearea platformelor de
comunicare și cooperare în cadrul sectorului economic: Camera de
Comerț și Industrie a RM, Federația Sindicatelor din Construcții
și Industria Materialelor de Construcții SINDICONS, CONSEPT/AED,
AOFM or.Căușeni, diferiți agenți economici: Fundația
DON BOSCO, SRL CONTEYOR, Coroplast Harness Technology SRL, etc. |
2018 -2023 |
Activități
organizate; Agende de lucru; Contracte de cooperare. |
Masă rotundă cu diferiți agenți
economici din teritoriu în
parteneriat cu Camera de Comerț și Industrie a RM. |
2020 |
Materiale; Agendele vizitelor |
|
Vizite de studiu și schimb
de experiență cu diferite instituții de învățământ
din țară și de peste hotare. |
2018 -2023 |
Nr. vizitelor; Agende; Adeverințe. |
Obiectivul
strategic 2:
Îmbunățățirea desingului
interior și exterior al instituției și al teritoriului
adiacent în crearea bunei imagini
a IPȘcoala Profesională, Căușeni
Obiectivele |
Activităţi |
Perioada de realizare |
Indicatorii |
O.1 Efectuarea lucrărilor
de renovare a desingului exterior al instituției |
Reparația capitală a acoperișului
blocului administrativ |
2018 |
Proiect de renovare elaborat Facturi |
Schimbarea desingului fasadei
blocului administrativ și a căminului. |
2019 |
Proiect de renovare elaborat |
|
Reparația capitală a
fasadei blocului de studii |
2020-2023 |
Proiect de renovare elaborat |
|
O.2 Efectuarea lucrărilor de renovare
a desingului interior al instituției |
Repararea capitală a sălilor de clasă: ·
Cabinetul de istorie ·
Cabinetul de bazele antreprenoriatului; ·
Sala de lectură |
2018-2019 |
Conform normelor |
Reparație capitală în
sala de clasă și în atelier
la meseria Pietrari -zidari |
2019 |
Conform normelor |
|
Amenajarea poligonului pentru meseria Pietra-zidar |
2019-2020 |
Conform normelor |
|
O.3 Amenajarea teritoriului adiacent școlii și
îmbunătiățirea desingului. |
Instalarea pavajului pe teritiriul școlii |
2019-2023 |
Suprafața în m2. |
Plantarea arborilor
decorativi, sădirea florilor, amenajarea gazoanelor |
2019 |
Nr. de arbori plantați; |
Obiectivul
srategic 3:
Renovarea
căminului nr.2 cu condiții decente de trai pentru locatari, în
scopul asigurării unui proces educațional eficient.
Obiectivele |
Activităţi |
Perioada de realizare |
Indicatorii |
O.1 Efectuarea
reparației capitale a căminului nr.2 pe parcursul anilor 2019-2023. |
Lucrări de tencuire a
odăilor de al căminului 2. |
2019-2021 |
Nr. de odăi tencuite; Suprafața în m2. |
Schimbarea ferestrelor, ușilor
al căminului 2. |
2020-2021 |
Numărul de ferestre și
uși instalate noi. |
|
Reparația sistemului de
încălzire, apeduct și canalizare |
2020-2022 |
Conform normelor |
|
O.2 Înzestrarea căminului cu
mobilierul necesar . |
Amenajarea spațiilor de
uz comun (bucătărie, baie, WC) |
2021-2022 |
Conform normelor |
Aprovizionarea cu mobilier
necesar a căminului 2. |
2022-2023 |
Conform
normelor |
VIII. EVALUAREA
ŞI MONITORIZAREA REALIZĂRII PDŞ-ului
Echipa managerială, Consiliul de
Administrație al IP
Şcoala Profesională Căuşeni, vor monitoriza în permanenţă
realizarea Planului de Dezvoltare a
Şcolii, în vederea
reactualizării continue a acestuia şi întocmirii planului de activitate pentru anii ulteriori
de studii.
Implementarea Planului de Dezvoltare a Şcolii va fi
realizat de întregul personal al
şcolii. Procesul de monitorizare şi evaluare va fi asigurat prin:
·
şedințe
de lucru lunare penrtu informare, feed-back, actualizare;
·
includerea
de acţiuni specifice în planurile de activitate ale
Consiliului de Administraţie, ale
Consiliului Profesoral, ale
catedrelor metodice;
·
prezentarea
de rapoarte semestriale în cadrul Consiliului de Administraţie
şi al Consiliului Profesoral;
·
revizuirea
periodică a Planului de Dezvoltare
a Şcolii şi operarea de modificări;
·
informarea
factorilor interesaţi ( managerii, personalul, partenerii, etc.) asupra
rezultatelor implementării Planului
de Dezvoltare a Şcolii;
·
conştientizarea
greşelilor şi evitarea acestora în realizarea ulterioară a Planului de Dezvoltare a
Şcolii.
La finele fiecărui an de studii se va
efectua o evaluare a implementării Planului de Dezvoltare a Şcolii
și procesul va fi asigurat prin:
·
aplicarea unor instrumente de evaluare ce vor include indicatori de
performanţă;
·
compararea rezultatelor obţinute la diferite etape de realizare a
planului cu rezultatele aşteptate;
·
aprobarea deciziilor vizavi de calitatea acţiunilor realizate
şi actualizarea, după caz, a planului de implementare.